Śluzy uszczelniające

Sluzy uszczelniające
Stanowiska przeładunkowe doszczelnione śluzami fartuchowymi

Śluzy uszczelniające to doskonałe doszczelnienia bramowe. Podczas prowadzenia prac przeładunkowych w obiektach zamkniętych, wyposażonych w mosty przeładunkowe i bramy segmentowe, występuje problem utraty energii wywołany konwekcyjnymi ruchami mas powietrza. Pomiędzy zadokowanym pojazdem ciężarowym a fasadą budynku pozostaje wolna przestrzeń. Po otwarciu bramy segmentowej, na zasadzie konwekcji nawet przy niewielkiej różnicy temperatury, następuje przemieszczanie i mieszanie się mas powietrza, aż do ustanowienia równowagi. W warunkach stacji przeładunkowych wiąże się to z przeciągami i stratami energii. Utworzenie korytarza pomiędzy ładownią pojazdu a fasadą budynku ma na celu wyeliminowanie strat energii będących następstwem ruchu i mieszania się mas powietrza obiektu z otoczeniem. Ze względu na różnorodność gabarytów pojazdów dokujących w stacji przeładunkowej oraz pionowe ruchy ładowni pojazdu podczas przeładunku łącznik pomiędzy obiektem a pojazdem musi dopasowywać się do zmiennych warunków. Rozwiązaniem konstrukcyjnym zaistniałego problemu są uszczelnienia bramowe.

Fartuchowe śluzy uszczelniające

Podczas dokowania pojazd ciężarowy najeżdża tyłem w uszczelnienie bramowe. Kierowca orientuje pojazd wg oznakowania na fartuchach bramowych. Głębokość wjazdu od 400 do 500 mm pozwala na dookólne objęcie nadwozia fartuchami bez ograniczania otworu ładunkowego. Szerokość uszczelnienia bramowego wynosząca 3500 mm pozwala na uszczelnienie większości pojazdów ciężarowych.

Fartuchowe śluzy uszczelniające
Fartuchowe śluzy uszczelniające stanowiska przeładunkowe

Uszczelnienie bramowe wykonuje się na wymiar o ile wymagają tego uzasadnione, specjalne względy. Najczęściej jednak wystarczające są wymiary standardowe.

Rodzaje fartuchów

Wzmocniony winyl

Wzmocniony winyl (pojedyncza wkładka tkaninowa) o masie ok. 2000 g/m2. Standardowo w kolorze czarnym lub niebieskim RAL 5010. Fartuch górny wyposażony jest w profile wzmacniające w celu zwiększenia odporności na otarcia górnymi narożami nadbudowy ruchomego pojazdu.

Wzmocniona tkanina poliuretanowa

Wzmocniona tkanina poliuretanowa o masie ok. 1200 g/m2. Wyłącznie kolor czarny. Godnym uwagi jest fakt, iż materiał poliuretanowy ma nad winylem tę przewagę, że pozostaje podatny (sprężysty) nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. Fartuch górny wyposażony jest w profile wzmacniające, zwiększające odporność na otarcia górnymi narożami nadbudowy ruchomego pojazdu.

Wzmocniona tkanina winylowa

Wzmocniona tkanina winylowa o grubości 3 mm z dwiema warstwami. Tkaniny wzmacniające są tak zorientowane, że wywołują jednokierunkowe przesztywnienie. Dzięki temu zbędne jest stosowanie usztywniających wstawek z włókna szklanego (fiszbinów), co zarazem zmniejsza zagrożenie uszkodzeniami.

Śluzy uszczelniające – budowa

Konstrukcja nośna śluzy fartuchowej

Rama wykonana jest z anodowanych, wytłaczanych profili aluminiowych. Profile są lekkie, a dzięki systemowi wielokomorowemu sztywne. Dzięki specjalnemu systemowi zakleszczania poszycia bramy i fartuchów stosowanie elementów mocujących zostało zminimalizowane. Ewentualna przyszłościowa wymiana fartuchów jest realizowana przy znikomych kosztach.

Ponadto specjalne profile narożne w górnych narożnikach ramy zapewniają odpowiednią stateczność panelom bocznym. Zapobiega to ich wiotczeniu. Pomiędzy przednią i tylną częścią ramy montuje się aluminiowe ramiona łączące, wyposażone w sprężyny z tworzywa sztucznego. Zapewniają one ramie przedniej wstępne napięcie a przez to bezfałdowy stan poszycia. W przypadku nieprawidłowego dojazdu pojazdu do uszczelnienia rama przednia sprężyście cofa się ku fasadzie. Zapobiega to powstaniu uszkodzeń. Ponadto zintegrowana rynna odprowadza na boki wodę deszczową.

Oznakowanie najazdowe

Rzucające się w oczy jaskrawe oznakowania na fartuchach są z pewnością dla kierowcy szczególnie użyteczne, podczas cofania pojazdem ciężarowym w uszczelnienie bramowe. Oznakowania zachowują swoją zauważalność gdyż pojazd nie wchodzi z nimi w kontakt.

Ochrona przed wiatrem

Silny wiatr stwarza zagrożenie poderwania fartucha górnego a także wyrwania go z mocowania. Unika się tego przede wszystkim dzięki dwóm napinaczom gumowym łączącym fartuch górny z ramami bocznymi. Godnym uwagi jest fakt, że nie obniża to w żadnym stopniu funkcjonalności uszczelnienia. Dodatkowo wciśnięciu przez wiatr fartucha górnego pomiędzy fartuchy boczne zapobiega elastyczna lina na górze pomiędzy końcami fartuchów bocznych. [SI 7], [SI 10], [SI 16].

Śluzy uszczelniające pneumatyczne

Pneumatyczne uszczelnienia bramowe zapewniają najlepsze doszczelnienie w najszerszym spektrum zastosowań. Niezależnie od wielkości pojazdu ciężarowego pneumatyczne poduszki boczne a także górna zamykają stanowisko przeładunkowe prawie hermetycznie.

Pneumatyczne uszczelnienia bramowe
Pneumatyczne uszczelnienia bramowe

Pojazd ciężarowy najeżdża tyłem w uszczelnienie bramowe, przy czym kierowca orientuje pojazd według oznakowania na fartuchach bramowych. Głębokość wjazdu od 600 do 700 mm pozwala na dookolne objęcie nadwozia nadmuchiwanymi poduszkami bez ograniczania otworu ładunkowego. Zewnętrzny wymiar uszczelnienia bramowego dobiera się przede wszystkim w taki sposób, by uszczelniając coraz szersze i wyższe pojazdy, uniknąć zarazem szkód powodowanych zbyt ciasnymi otworami wjazdowymi. Pełna widoczność, swoboda ruchu a także dostępność ładowni to gwarancje płynności przeładunku.

Śluzy pneumatyczne są prawie hermetyczne

Podatność nadmuchiwanych poduszek powietrznych górnej i bocznych pozwala na ich samoczynne dopasowanie do kształtu a także wymiarów pojazdu ciężarowego znajdującego się na stanowisku przeładunkowym. Poduszki boczne przemieszczają się na drodze ok. 800 mm z każdej strony, a poduszka górna na drodze ok. 1250 mm. Pneumatyczne uszczelnienie bramowe pozwala na prawie hermetyczne doszczelnienie otworu przeładunkowego, w sposób efektywny dla pojazdów ciężarowych zróżnicowanych wymiarami a także kształtem nadwozia. Pneumatyczne uszczelnienia bramowe poleca się szczególnie dla budynków chłodni a także klimatyzowanych pomieszczeń magazynowych. Upał letni, chłody zimowe, przeciągi, kurz a także owady nie mają dostępu do wnętrza budynków w trakcie prac przeładunkowych. Uszczelnienia pneumatyczne są przystosowane do montażu na wysokości rampy lub na wysokości jezdni.

Modele rampowe

Uszczelnienia przystosowane do poziomu jezdni czyli modele rampowe montuje się w stanowiskach przeładunkowych, gdzie posadzka magazynu a także powierzchnia ładunkowa pojazdu ciężarowego znajdują się na prawie jednakowym poziomie.

Modele jezdniowe

Modele jezdniowe znajdują zastosowanie na stanowiskach, gdzie przeładunek realizuje się z poziom jezdni. W stanie spoczynkowym (nie nadmuchanym) poduszki powietrzne cofają się i ukrywają są za fartuchami frontowymi uszczelnienia. Gdy pojazd ciężarowy zajmuje w stanowisku przeładunkowym prawidłową pozycję, poduszki w 15 s napełniają się powietrzem i perfekcyjnie doszczelniają pojazd. Przeładunek realizuje się przy swobodzie dostępu do pojazdu z powierzchni roboczej rampy. Modele rampowe są standardowo wyposażane w nadmuchiwane poduszki dolne, doszczelniające otwór u dołu poduszek bocznych. Poduszki pneumatyczne wykonane są z materiału wysokiej jakości i trwałości – tkanina Cordura. Tkanina ta odporna jest na rozrywanie, wilgoć i pleśń.

Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej instalacjetechnologiczne.pl